Thursday, April 21, 2011

aku hanyalah sehelai baju...

ternyata..aku masih punya perasaan...

kau tau ape lau aku terasa 
kau tau ape lau aku malu
kau tau ape lau aku cemburu
kau tau ape lau aku rasa cam nak selam muka aku ni lam jamban
kau tau ape lau aku nie cam hape ntah
kau tau ape bila aku kat situ hanya lah puppet
kau tau ape bila kucing aku dah kene buang
kau tau ape bila aku menangis
kau tau ape bila aku merajuk
kau tau ape bila kau kutuk aku
kau tau ape yang aku rasa
AKU MALU

sampai satu saat aku rasa apa yang aku ada itu baik tidak ada daripada ada
tapi aku masih perlu
untuk apa
menumpang kasih pada yang tak sudi
untuk apa
menjadi sehelai baju
untuk apa
menanti untuk dipakai
untuk apa
hingga tiba satu saat akulah sehelai baju buruk
menunggu giliran untuk dibuang
untuk apa
lagi

kau rasa tak apa yang aku rasa
kau fikir tak apa yang aku fikir
memang aku dilahirkan sebegini
ditakdirkan hidup sebegini
tapi aku masih lagi bersyukur
kerana masih ada lagi yang sayang
memberi aku peluang untuk hidup
kau rasa
aku ini manusia atau betina 
atau aku ini hamba
ternyata
aku makin kecewa
aku tidak pandai untuk berkata-kata
inikan pula bersandiwara
mungkin
ini memang kelemahan aku
sejak dari kecil lagi aku diajar
sebegitu rupa
aku tidak mengerti
semua percakapanku,perbuatanku
membuatkan kau terasa aku ini 
insan yang hina
aku pasrah
disebabkan kelemahanku ini
kau bakal tinggalkan aku
kenapa tidak sekarang
kenapa mesti akan datang
kau bakal tersenyum
membiarkan aku tanpa arah tujuan
senyum itu tidak akan lekang
hingga kehujung dunia 
jika perkara ini benar-benar terjadi
aku pasrah
kau makin dewasa
mengejar cita-cita
sehingga kau berjaya
dan akhirnya
aku tidak lagi diperlukan
sehelai baju buruk ini semakin lusuh warnanya
mungkin kau sudah malu untuk memakainya
akhirnya
kau perolehi sehelai baju yang sempurna...
cantik luarannya
cantik dalamannya
selesa untuk dipakai
dengan megah untuk kau gaya
cerah warnanya
halus kainnya
itukah aku
atau
dia
??
.



 


No comments:

Post a Comment